NOOR produksjoner

NOOR produksjoner is a live art production company specialicing in performancebased project that explores our postcolonial reality. NOOR productions ANS is run by acter and director Trond Peter Stamsø Munch and playwright and dramaturge Tale Næss. Follow the progress of all our projects and the projects of our collaborators on this blog, and feel free to give us comments and input. If you are interested in booking one of us, ore one of our performances/projects, please contact us on mail to: tpsm@online.no.


søndag 24. juni 2012

NOOR produksjoner åpner Milestone Jerusalem Hell

Lørdag 23. juni kl.14.00 ble kunstverket Milestone Jerusalem - Hell  avdekket. Arrangementet startet på Hell stasjon, og fortsatte deretter noen få meter til Øien Gård der kunstverket skal henge.

Ordfører i Stjørdal kommune, Johan Arnt Elverum foretok avdukingen. Fra NOOR produksjoner ans deltok  skuespiller Trond Peter Stamsø og forfatter Tale Næss med tekster av Næss og den palestinske poeten Mahmoud Darwish. Vibeke Harper, den norske representanten i kunstprosjektet, ledet seremonien. Stjørdals-Nytt skriver: I tillegg fremfører skuespiller og sanger Hilde Bjerkeskaug sangen «Imagine». Det blir dessuten lett servering i eplehagen på Øien Gård.
  Det verdensomspennende kunstprosjektet Milestone Jerusalem ble skapt av den palestinske kunstneren Khaled Hourani (også direktør og lærer ved Kunstakademiet i Ramallah), i forbindelse med at Jerusalem var arabisk kulturhovedstad i 2009.
I oktober samme år, ble det produsert fire milestones for Norge, som et resultat av et møte mellom Hourani og den norske kunstneren Vibeke Harper.
 - Jeg møtte Khaled på kunstakademiet i Ramallah, og han inviterte meg til å delta i prosjektet. Jeg takket umiddelbart ja, og vi startet prosessen med å få fire kunstverk produsert på et keramikkverksted i Hebron, et for hvert av stedene Tromsø, Trondheim, Hell og Oslo, forteller Harper.
  Kunstverket er formet som klassiske arabiske gateskilt; 20 keramiske fliser med påskriften Jerusalem og antall km til Jerusalem fra stedet det blir satt opp. Så langt henger det over 80 slike kunstverk rundt om i Palestina, både på Vest-bredden og Gaza-stripen. Milestone Jerusalem har dessuten utviklet seg til å bli et verdensomspennende kunstprosjekt; Jordan, Egypt, Syria, Danmark, Italia, India, USA, Ukraina, England, Finland, Nederland og Norge er blant landene som deltar i prosjektet.



Bakgrunn for prosjektet


Palestinere bosatt inne i de palestinske okkuperte områdene (Vestbredden) og i Gaza nektes adgang til Jerusalem av staten Israel, da de anser byen som israelsk. Mange var dermed avskåret fra å delta i feiringen, og Hourani, som selv er bosatt i Ramallah, ønsket med kunstprosjektet Milestone Jerusalem å bringe en bit av kulturhovedstaden ut til alle som ikke kunne dra dit, i tillegg til å markere at noe som geografisk sett er svært nært, allikevel kan være utenfor rekkevidde. - Det er bare 15 km fra Ramallah til Jerusalem, og til tross for at Øst-Jerusalem er palestinsk i følge både FN-vedtak og grensen som ble satt mellom Palestina og Israel i 1967, må jeg søke Israelske myndigheter om tillatelse til å besøke byen. Dette er en omstendighet og tidkrevende prosess, som dessuten oftest resulterer i avslag, forteller Hourani. -Jeg har vært kurator for en rekke kunst-utstillinger ved gallerier i Jerusalem, mottatt invitasjoner til å holde foredrag og delta på ulike sosiale begivenheter osv.osv.... Ingenting av dette har jeg kunnet være tilstede på. Mine to små sønner bor dessuten der, men det er umulig for meg å besøke dem. I mai i fjor fikk jeg faktisk innvilget min søknad, og ble gitt tillatelse til å oppholde meg i Jerusalem i 24 timer, i forbindelse med begravelsen av en nær venn. Jeg brukte hvert eneste minutt!

Veien til Hell
De fire kunstverkene ble pakket inn i avispapir på keramikkverkstedet i Hebron, og fraktet hele veien til Norge i Harpers ryggsekk i slutten av oktober 2009. - Denne reisen er i seg selv en viktig del av kunstprosjektet. Det markerer at jeg, og vi som norske statsborgere, geografisk sett befinner oss svært langt fra Jerusalem. Allikevel er det mye lettere for oss å dra de omtrent 4000 km, enn det er for Khaled å dra de 15 km fra Ramallah. Jeg kan gå ombord et fly i Oslo og være i Jerusalem i løpet av drøye fem timer. Sannsynligheten for at han kan møte meg der for å ta en kaffe er marginal, sier Harper. - For meg handler dette prosjektet om frihet og likhet. Eller snarere mangelen på dette. Mitt skinnende røde pass gir meg grønt lys og adgang til de fleste steder i verden. Dette er et privilegium jeg, og andre nordmenn, deler med svært få mennesker rundt om i verden.


Gjennom israelske check-points og grensekontroller ble de keramiske flisene gjenstand for grundige undersøkelser.
-Da jeg ankom Ben Gurion flyplass, måtte hver eneste av de tilsammen 80 keramiske flisene pakkes ut og røntgenfotograferes. De palestinske avisene flisene var pakket inn i vakte oppsikt, og sikkerhetssjefen ble tilkalt, forteller Vibeke Harper.
- Kontrolløren så på meg, og sa "We are afraid you are carrying a weapon". Deretter ble jeg tatt inn i et lite avlukke, for så å bli avkledd, avhørt og eskortert rett ombord på flyet. Jeg håper forsåvidt at kontrolløren hadde rett i sin mistanke; Kunst kan kanskje være et våpen? - forteller Harper.

Ett av de fire kunstverkene, Milestone Jerusalem-Hell, var en gave fra Khaled Hourani til Vibeke Harper.
-Siden jeg besøkte Jerusalem for første gang i 2008, har jeg hatt et sterkt forhold til byen, og en bit av hjertet mitt vil alltid befinne seg der. Det er derfor ekstra stas å kunne inkludere Hell, stedet jeg har vokst opp på og som dermed er mitt utgangspunkt i verden, i dette kunstprosjektet, sier hun.
- Å bli kjent med Khaled har vært en stor glede. Han er et fantastisk menneske og en dyktig kunstner som det en ære å samarbeide med. Når jeg nå har valgt å gi gaven videre til Stjørdal kommune, er det fordi jeg har tro på kraften som ligger i det å dele. Vi er i denne verden sammen. Det finnes ingen «dem», det er bare «oss». Og det som blir gjort mot en av oss, blir gjort mot alle.
Jerusalem Capital of Arab Culture 2009 er for lengst avsluttet. Men prosjektet ruller videre. Så lenge murer bygges mellom mennesker og land. Så lenge trakassering og undertrykkelse pågår med den største selvfølgelighet. Så lenge noen blir tvunget til tauset. Like lenge skal de av oss som er velsignet med bevegelses- og ytringsfrihet benytte oss av den.


Prosjektet har utgangspunkt i palestinernes hverdag. Allikevel formidler det noe mer, noe utover den spesifikke situasjonen i Palestina. Det norske samfunnet har en kristen tradisjon, og de fleste av oss har vel sunget julesanger om Jerusalem - den hellige byen. Jerusalem er drømmen. Jerusalem er paradis. Byen som er et knytepunkt for tre verdensreligioner. Byen som dermed tilhører oss alle. Og som slites i stykker. Kanskje på grunn av vår uenighet og manglende evne til å gi hverandre nødvendig respekt. Kanskje på grunn menneskers ønske om makt og kontroll over ressurser. Kanskje fordi vi tror at det er så langt unna, at det ikke angår «oss». Men veien fra Hell til Jerusalem er ikke så lang. Egentlig - forteller kunstneren Vibeke Harper engasjert.

I Trondheim ble kunstverket satt opp ved Pilegrimsgården, og ble avduket av ordfører Rita Ottervik i juni 2010.
I Tromsø ble det satt opp på Verdensteateret, og ble avduket av Jon Eilertsen, byråd for Kultur og næring, i oktober 2011.
Lørdag 23. juni foretar ordfører Johan Arnt Elverum avdukingen på
Hell.http://stjordalsnytt.no/stjordal/lanke/2979-verdensomspennnende-kunstprosjekt-til-hell

Ingen kommentarer: