En vellykket forestilling skriver teaterviter og kritiker Knut Ove Arntzen i Shakespeartidsskriftet.
Stilla er en musikk- og samtaleforestilling ... Den handler om økosorg, sinne og tap av sted. Forestillingen stiller oss spørsmålet om vi kunne tenke oss å delta i sivil ulydighet og ulovlige aksjoner for å beskytte naturen fra monstermaster og vindmøller. Når det gjelder organiseringen av publikum kan forestillingen minne om Ferske Sceners Blodklubb, hvor også publikum ble trukket inn. I Stilla gir Davvi-lavvoen muligheten til et intimt opplegg hvor sirkelen blir en grunnleggende dramaturgisk struktur i den interaktive utvekslingen.
Den personlige tilknytningen til et sted
Det serveres kaffe og spilles musikk på enkle instrumenter. De tre medvirkende: skuespillerne Bernt Bjørn og Trond Peter Stamsø Munch og multikunstneren Ivar Beddari fremstår alle som seg selv mer enn som rollefigurer. I fysiske handlinger og det musikalske fortelles det om sorg over tapt natur og økologiske verdier. Den personlige tilknytningen til et sted er viktig, enten det er hjemstedet, et sted man er glad i, eller «magiske» steder som har festet seg i hukommelsen. Ved at aktørene forteller om sine steder, skapes en slags portretter av steder, noe som ikke minst gjelder byen Tromsø, Storfjord i Nord-Troms og Pasvikelva i Øst-Finnmark.
Publikum lar seg etter hvert trekkes inn og kommer med små, improviserte beretninger om steder som det for dem knytter seg spesielle minner til. Forestillingen er vellykket i sin enkelhet og reflekterer et håndverksmessig høyt nivå når det gjelder dialogisk og interaktivt community-teater.
Arntzen skriver dette om en del av en lengre betraktning rundt scenekunstprogrammet på Festspillene i Nord-Norge i nordnorge i juni i år. For de som vil lese hele teksten, så finner dere den her:
https://www.shakespearetidsskrift.no/anmeldelser/scenekunst-som-identitet-og-tilhorighet/250733?fbclid=IwY2xjawML_5RleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBhRHRPanhJb0d5VU9OMG5FAR7npBmz2KcoxAmQl1jqowtNWKEEmjYWcw9Z3HbUdTIxBBaRjJ3W1fwEJlUidA_aem_qL5wU2PP6fejpLOoLmgIIg
https://www.shakespearetidsskrift.no/anmeldelser/scenekunst-som-identitet-og-tilhorighet/250733?fbclid=IwY2xjawML_5RleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBhRHRPanhJb0d5VU9OMG5FAR7npBmz2KcoxAmQl1jqowtNWKEEmjYWcw9Z3HbUdTIxBBaRjJ3W1fwEJlUidA_aem_qL5wU2PP6fejpLOoLmgIIg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar